Drzemka w ciągu dnia – czy jest dla nas dobra?

Drzemka ma zarówno swoich zwolenników, jak i przeciwników. Jedni nie wyobrażają sobie przeżycia całego dnia bez zrobienia sobie choć dziesięciominutowej przerwy, dla drugich to strata czasu. Jak jest naprawdę – czy drzemka w ciągu dnia jest dla nas dobra?

Korzyści z drzemki

Na początek warto zastanowić się, jakie zalety niesie ze sobą drzemka. Trwająca odpowiedni czas oraz ucięta w dobrej porze dnia, może zapewnić nam wiele korzyści. Po pierwsze stanowi szansę na zregenerowanie się – dzięki niej możemy odpocząć i zrelaksować się, a to następnie przyczynia się do poprawy naszej koncentracji i samopoczucia. W ten sposób zagwarantujemy sobie więcej energii i siły na resztę dnia.

Drzemka będzie miała wpływ również na nasz humor. Kiedy brakuje nam snu, stajemy się rozdrażnieni i nieprzyjemni. Aby pozbyć się tego efektu, zróbmy sobie drzemkę. Po obudzeniu się będziemy jak nowonarodzeni. W ten sposób możemy się też odstresować – chwila relaksu pozwoli nam na zmniejszenie uczucia zdenerwowania czy niepokoju.

Kiedy drzemka jest niebezpieczna?

Czasem drzemka może przynieść nam więcej szkody niż pożytku. Warto wiedzieć, jakie są przeciwwskazania dla drzemki, aby uniknąć jej negatywnego efektu.

Drzemka nie powinna odbyć się tuż przed prawdziwym pójściem spać. Jeśli zdrzemniemy się na krócej niż 4 godziny przed planowanym zaśnięciem, może to zaburzyć nasz rytm dobowy. Aż do późnych godzin nocnych nie będziemy mogli zmrużyć oka. Kiedy na następny dzień musimy wcześnie wstać i normalnie pracować, na pewno nam to nie pomoże.

Możemy odczuć nieprzyjemne skutki drzemki również wtedy, gdy trwa ona za długo. Zamiast zyskać energię, stajemy się wtedy na powrót rozdrażnieni, a nasza zdolność do koncentracji maleje.

Optymalny czas trwania drzemki

Pamiętajmy, że drzemka, podobnie jak nasz sen, powinna być komfortowa. Aby zapewnić sobie prawdziwą wygodę, powinniśmy zainwestować w solidny materac, na którym dobrze będzie nam się spało. Materace sprężynowe i ich miękkość spowoduje, że będziemy mogli wypocząć się w każdej porze dnia.

Jaki jest więc najlepszy czas na ucięcie drzemki? Stwierdzono, że optymalna długość drzemki powinna wynosić około 20 minut. W ten sposób dodamy sobie energii, ale nie zaburzymy naszego rytmu dobowego. 20 minut to idealny czas na to, by się zrelaksować.

Drzemka trwająca około 20 minut poprawi nasze samopoczucie, ale też pozwoli szybko wrócić do rzeczywistości i stawić czoła pozostałym zadaniom, jakie na nas czekają!

Zobacz też

Pielęgnacja kołdry – jak o nią dbać, aby służyła latami?

Pielęgnacja kołdry – jak o nią dbać, aby służyła latami?

Poduszka a jakość snu – jak to, na czym śpisz, wpływa na komfort nocnego odpoczynku?

Poduszka a jakość snu – jak to, na czym śpisz, wpływa na komfort nocnego odpoczynku?

Migreny, bóle głowy i ciała – jak się ich pozbyć poprzez odpowiedni wybór elementów łóżka

Migreny, bóle głowy i ciała – jak się ich pozbyć poprzez odpowiedni wybór elementów łóżka

Jak szybko zasnąć w 5, 10, 30 lub 60 sekund?

Jak szybko zasnąć w 5, 10, 30 lub 60 sekund?

Sen w perspektywie kulturowej – wypoczynek w różnych regionach świata

Sen w perspektywie kulturowej – wypoczynek w różnych regionach świata

Leczenie nadwagi – jakie znaczenie odgrywa w nim sen?

Leczenie nadwagi – jakie znaczenie odgrywa w nim sen?